یا وتر الموتور

دانستن حق ماست...

یا وتر الموتور

دانستن حق ماست...

یا وتر الموتور

السَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الوِتْرَ المَوْتُورِ سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون او سلام بر تو اى یگانه دوران
امام حسین(ع) «مؤتور» است (خون بر زمین مانده) و فرزند رشیدش حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه نیز «الموتور بابیه وجده» یعنی صاحب خون و خونخواه پدر و نیاکان بزرگوارش.

***
سراپا اگر زرد پژمرده ایم
ولی دل به پاییز نسپرده ایم
چو گلدان خالی ، لب پنجره
پر از خاطرات ترک خورده ایم
اگر داغ دل بود ، ما دیده ایم
اگر خون دل بود ، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است ، آورده ایم
اگر داغ شرط است ، ما برده ایم
اگر دشنه ی دشمنان ، گردنیم !
اگر خنجر دوستان ، گرده ایم !
گواهی بخواهید ، اینک گواه :
همین زخمهایی که نشمرده ایم !
دلی سربلند و سری سر به زیر
از این دست عمری به سر برده ایم

.
.

پیوندهای روزانه

چرا پس از اسم مبارک حضرت علی، عبارت «علیه السلام» و پس از نام مبارک امام زمان، عبارت «عجّل الله تعالی فرجه» آورده می‌شود؟ و چرا بعد از ذکر صلوات، «و عجّل فرجهم» می‌گویند؟ 

پاسخ: 

کلمه علیه السلام، درود و تحیت، و تجلیلی است که ما شیعیان از پیشوایان دین خود می‌کنیم. سلام از سنّت های دین مقدّس اسلام است که سفارش فراوانی نسبت به آن شده است. با توجّه به عظمت و منزلتی که امامان معصوم علیهم السلام در پیشگاه الهی دارند، ادب اسلامی اقتضا می‌کند که به دنبال اسم آنان، کلمه علیه السلام بیاوریم، و نه تنها برای امیرالمؤمنین، بلکه برای امام زمان نیز، مستحب است که این کلمه آورده شود و ما این این درس را از قرآن آموخته‌ایم. خدای متعال در قرآن، به برخی از انبیا، سلام و درود فرستاده است. برای مثال درباره حضرت یحیی علیه السلام می‌فرماید: «وَ سَلَـَمٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا؛ و سلام بر او روزی که متولد شده و روزی که می‌میرد، و روزی که زنده می‌شود.» (مریم، 15) 

یا می‌فرماید: «سَلَـَمٌ عَلَیََّ إِبْراهِیمَ» (صافات، 109) 

همچنین در جایی دیگر می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائکَتَهُ و یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَـََّأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَیْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِیمًا» (احزاب، 56) 

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در پیشگاه خدا، آن قدر منزلت دارد که خداوند و همه فرشتگان بر او درود می‌فرستند، و به مؤمنان نیز دستور داده شده که به او درود و سلام بفرستند. امّا عبارت «و عجّل فرجهم» که پس از صلوات به محمد و آل محمد، می‌آوریم و یا پس از بردن نام مقدّس امام زمان، جمله «عجل اللّه تعالی فرجه» می‌گوییم، به این جهت است که امام زمان علیه السلام زنده است، و ما با این جمله، از خدا می‌خواهیم که در ظهور آن حضرت، تعجیل فرماید، چون انتظار ظهور، یکی از عبادات بزرگ است، و در روایات سفارش شده که همیشه منتظر ظهور باشید، و یکی از مصادیق فرد منتظر این است که از خدای متعال بخواهد که هر چه زودتر اسباب ظهور آن حضرت را فراهم نماید. در دعاهای وارده از امامان معصوم علیهم السلام نیز این کلمه آمده است، از جمله در دعای عهد که خواندن آن در هر صبح، مستحب و ثواب فراوان دارد، و این دعا، از جانب امام صادق علیه السلام صادر شده، می‌خوانیم: «و عجّل فرجه و سهّل مخرجه؛ خدایا! در فرج آن حضرت تعجیل فرما و اسباب ظهورش را آسان نما.» 

بنابراین، «علیه السلام» برای همه امامان مستحب است، که به دنبال اسم آنان اضافه کنیم، حتّی برای امام زمان و این تحیّت و درودی از ما به آن بزرگواران است و کلمه «عجّل فرجهم»، دعایی برای تعجیل ظهور آن حضرت می‌باشد. 


منبع: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام

  • العبد شهریار سلیم زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">